İstanbul’da metro yapımı konusunda Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı ile Büyükşehir Belediyesi arasında büyük bir tartışma var.
Önce Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, İstanbul metrolarında M simgesinin U’ya dönüştüğünü belirten tweet attı.
Karaismailoğlu daha sonra ”İstanbul’da çok büyük işlerimiz var. 7 tane büyük metro işi yapıyoruz. 103 kilometre metro yapıyoruz. Bunun Türk Lirası olarak karşılığı 60 milyar lira” açıklamasını yaptı. Metro simgelerinin Ulaştırma Bakanlığı’nı simgeleyen U’ya dönüştürülmesi belediye ile bakanlık arasında polemiğe neden oldu.
Bu hafta başında İstanbul’da Metro konusunda bir polemik daha çıktı. Pendik ile Sabiha Gökçen Havalimanı arasındaki metro hattının açılışı yapıldı. Bu metroyu kimin yaptığı konusunda a Ulaştırma Bakanlığı ile İstanbul Büyükşehri Belediyesi arasında tartışma çıktı.
***
Öyle ya da böyle İstanbul’da Ulaştırma Bakanlığı metro için kaynak ayırıyor. Hem de bizzat Bakan Karaismailoğlu’nun söylediğine göre şu anda 60 milyar liralık 7 büyük metro projesi yürüyor.
Peki İzmir’de durum nasıl? Ne yazık ki İzmir’de Ulaştırma Bakanlığı’nın yürüttüğü 1 kilometre bile metro hattı çalışması yok.
Oysa İzmir’de raylı sistem konusunda çok böyük bir eksik var.
Tüm büyük kentlerde raylı sistemler önce otogara gider. Ama nedense İzmir’de Otogar’a giden metro hattı yok.
***
Aslında Metro’yu Halkapınar’a kadar uzatmak İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin öncelikleri arasındaydı.
Bu iş için gerekli proje de hazırlandı. Hatta Büyükşehir Belediyesi Halkapınar ile Otogar arasındaki Kamil Tunca Bulvarı’nın tapusunu 22 milyon lira vererek TCDD’den satın aldı.
Tam Halkapınar-Otogar Metrosu inşaatı başlayacakken, TCDD yetkilileri bölgeden hızlı tren hattı geçireceklerini ve raylı sistemin Otogar’a ulaşması sorununu bu şekilde çözeceklerini bildirdi.
Bu nedenle Büyükşehir Belediyesi de hattın yapım işinden çekildi.
Proje hazırlandı. ÇED onayı da alındı. Hat toplam 4.5 kilometreyi bulacak.
Şehitler Caddesi (Vakıflar İstasyonu) altından ve Kamil Tunca Bulvarı (Altındağ ve Çamdibi İstasyonları) altından devam ederek Otogar’da sona erecek 5 istasyonu olacak.
Ayrıca Halkapınar’da yer alan mevcut depo sahasına bağlantı yapılacak. İniş çıkışlar, asansör ve yürüyen merdiven ile gerçekleştirilecek.
İstanbul’da yapımı tamamlanan Üsküdar-Sancaktepe Metro hattındaki aç-kapa yöntemi, Halkapınar-Otogar Metro Projesi’nde de uygulanacak.
Başlangıç istasyonu olan Halkapınar İstasyonu’ndaki delme çalışmaları ise aç-kapa sisteminden farklı olarak Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu ile yapılacak.
***
İzmir’de bugün kent içinde hizmet veren raylı sistem hattı 200 kilometreye yaklaştı.
İnşaatı başlayan projelerle 250 kilometreyi aşacak.
Aliağa’dan Selçuk’a kadar raylı sistemle gitmek mümkün.
Halkapınar’dan Üçkuyular’a, Alaybey’den Mavişehir’e kadar da denizi seyrederek taramvay keyfiyle seyahat imkanı var.
Evka-3’den Üçkuyular’a kadar da metro hattı uzun yıllardır hizmet veriyor.
İzmir Metrosu Raylı Sistem yolculuğuna 18 yıl önce; 11.7 kilometre hat uzunluğu, 10 istasyon ve 45 araçla çıktı.
Bugün 20 kilometrelik hatta 17 istasyonda 182 araçlık filoyla hergün ortalama 350 bin yolcu taşınıyor.
***
Metroyu Halkapınar’dan Otogar’a ulaştıracak bir projenin ÇED süreci 7 yıl önce tamamlandı.
2014 yılında yatırım programına alındı ve o günün fiyatlarıyla maliyeti 3 milyar 349 milyon 379 bin TL olarak açıklandı.
Projenin 2019’da tamamlanması öngörülüyordu.
Ama bırakın tamamlanmasını, inşaatı için henüz kazma bile vurulmadı.
Halkapınar-Otogar Metrosu için 2021 yılında ise sadece 3 bin TL ayrıldı. Bu yıl da bu rakam değişmedi.
Elbette bu kadar parayla projenin 1 metresi bile yapılamaz.
İzmirli; Aliağa’dan Selçuk’a raylı sistemle giderken Otogar’a daha uzun süre minibüs ya da otobüsle gitmek zorunda.