13 Şubat tarihinde DHA haber ajansının bir haberini okudum.
Şikayetvar isimli şikayet çözüm platformu, 2024 yılı şikayet verilerini açıkladı. Aylık ortalama 28 milyon ziyaretin gerçekleştiği platformda bir yıl içerisinde 520 bini aşkın şikayet çözüme kavuştu.
Verilere göre dolandırıcılık, vize sorunu, özel okul şikayetleri ve kira zamları en çok şikayet edilen konular arasında yer aldı.
2024 Yılı adeta dolandırıcılığın yılı oldu başlıklı haberin içeriğinde dolandırıcılığın içerikleride anlatılmıştı.
Çözüm platformu Şikayetvar’ın yıl sonu çalışmasına ait çarpıcı başlıklardan biri de dolandırıcılık datası oldu. 2023’te dolandırıcılıkla ilgili 32 bin 847 şikayet gelirken 2024’te bu sayı yüzde 44’lük artışla 44 bin 289’a ulaştı. Peki, 2024’te en çok hangi dolandırıcılık yöntemleri devredeydi?
11 bin 438 şikayet sayısıyla evde paketleme dolandırıcılığı ilk sırada yerini aldı. Burs vaadiyle dolandırıcılık yöntemi geçen yılla kıyaslandığında yüzde 67’lik bir artış göstererek 7 bin 590 şikayetle 2. sırada kendine yer buldu. Dava / icra SMS dolandırıcılığı, sahte bahis siteleri ve sahte web sitesi dolandırıcılığı öne çıkan diğer yöntemlerden oldu.
Bu haberi okuduktan bir gün sonra, Baykar yatırım danışmanlığı çağrı merkezi olduğunu iddia eden biri tarafından arandım. Numara bir çağrı merkezine ait değildi. 551 alan koduna ait numaradan beni arayan kişi, bozuk şivesi ile bana 7 bin lira yatırım yapmam halinde 3 bin lira bonus vereceklerini ve günlük olarak da 680 TL kazanacağımı iletti.
Bir de rahat bir şekilde sadece 7 bin TL yatıracaksınız diyor. Yani, bu tutarı önemsiz bir mevla olarak algılatmaya çalışıyor.Bunun dışında anne,baba ve kardeşimin adını da söyleyerek, “özgeçmişiniz elimizde isterseniz bu dosyayı kapatabiliriz” şeklide üstü örtülü tehdit ediyor.
Arayan kişiye bu şekilde bir yatırım aracı düşünmediğimi ve meşgul olduğumu belirtmeme rağmen, ısrarla yatırdığım parayı hemen çekebileceğimi iddia etti. Dolandırıcı olduğuna olduğuna emin olduğum kişiye, “bu şekilde bir kazancı hiçbir yatırım aracı vermez” diyerek telefonu kapattım.
Kolay para, insanları cezbeder diye düşünüp insanları dolandırmaya devam edecekler.
Bu konuşma sonrası BAYKAR’ın, bu şekilde bir yatırım aracı olup olmadığına bakmak için resmi internet sitesine girdiğimde, Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar’ın , sosyal medya mecralarında ismi ve görüntüsü kullanılarak yapılan dolandırıcılık girişimlerine karşı vatandaşlara uyarıda bulunduğu bilgilerine ulaştım.
Selçuk Bayraktar, "yatırım dolandırıcılığına dikkat" başlığıyla yaptığı yazılı açıklamada, bir süredir internet siteleri ve sosyal medya platformlarında, Baykar'a yatırım yapılarak gelir elde edilebileceğine dair sahte ilanlar, haber benzeri içerikler ve videoların dolaşıma sokulduğunu ifade etti.
Gerçekliği olmayan bu tür ilan, haber ve videolarda yapay zeka desteğiyle kendisine aitmiş gibi konuşma ve görüntülerin kullanıldığını belirten Selçuk Bayraktar, şu ifade ile bir açıklama yaptı.
"Bu açıklama, video ve röportaj ve benzeri içerikler kesinlikle gerçek dışıdır ve dolandırıcılık amacıyla illegal bir şekilde yayılmaktadır. Bir kez daha hatırlatmak isterim ki halka açık bir şirket olmayan Baykar, hiçbir zaman yatırım teklifi ya da önerilerinde bulunmamaktadır. Bu tarz dolandırıcılık girişimlerine yönelik olarak hukuki süreçlerimiz devam etmektedir. Tüm vatandaşlarımızdan bu tür içeriklere karşı dikkatli olmalarını ve itibar etmemelerini önemle rica ederim."
Baykar Yönetim Kurulu Başkanı Selçuk Bayraktar’ın yaptığı bu açıklamayı Anadolu Ajansının 24 Haziran 2024 tarihli haberinde de okuyabilirsiniz.
Doğru karar vermiştim. O nedenle size de anlatmayı uygun buldum.
Halka arz edilmemiş bir şirketin hisseleri satılamaz. Bu nedenle bu tarz dolandırıcılık hikayelerini araştırıp, bilgi edinmek kazandırır.
Dolandırıcılık meselesi evrim geçirmiş durumda. Yapay zeka ile yapılacak şeylerin bir sınırı bulunmuyor.
Yaptığım bu görüşme sırasında aileme ait bilgileri söyleyip bu bilgiler doğru mudur diyerek benden EVET cevabı da almaya çalıştı. Evet cevabı alması neden bu kadar önemli diyebilirsiniz. Çünkü bankaların sesli yanıt sistemleri üzerinden işlem yapabilmek amacı ile bu onayı kullanmak onlar için önemli. Yapay zeka sayesinde bu sesi kullanarak banka çağrı merkezlerinde dilediği işlemi yapabilir. O nedenle dolandırıcı olduğunu düşündüğünüz telefon görüşmesinde, EVET, ONAYLIYORUM, DOĞRUDUR gibi onay kelimelerini kullanmayın.
Kötü niyetli kişiler istedikleri kadar dolandırma yöntemi değiştirsinler. Bizler yazarak anlatmaya devam edeceğiz.
Sağlıkla Kalın.