Manisa'da trafiği hafifletmek için 2019 yılında hayata geçirilen Kırmızı Yol uygulaması şu sıralar şehir merkezinde yaşayan Manisa halkının en çok tartıştığı konulardan biri. Yerel Medya da sık sık halka mikrofon uzatıp fikirlerini almaya devam ediyor.
Bizleri farklı şehirlerden de takip eden okurlarımız için Kırmızı Yol uygulamasının ne olduğundan kısaca bahsedelim.
Şehir merkezindeki trafiğin daha hızlı ilerleyeceğini düşünerek sadece toplu taşıma araçlarının kullandığı ve yolun diğer tarafının da sivil araçlara açık olduğu bir yol türüdür.
Benimde uzun zaman sonra Manisa ‘ya geldiğimde uygulamadan habersiz bir şekilde aracımla bir otobüsün peşine takılıp varmak istediğim noktaya kadar diğer sürücüler tarafından uyarıldığım bir uygulama. Gittiğim hiç bir şehirde böyle bir uygulama ile karşılaşmadım.
Peki, her şey nasıl başladı?
Manisa, 2012 yılında çıkarılan 6360 sayılı kanun ile büyükşehir oldu. Büyükşehir olduğunda ise diğer illerden, göç alarak kalabalık bir şehir haline geldi. Eski Manisa’yı bilen biri olarak bir uçtan diğer uca yürüyerek gidip geldiğim memleketim büyümüştü. Toplu taşıma sayısı artarken ona paralel olarak araç sayısı da artmıştı. Türkiye İstatistik Kurumu henüz yeni verileri açıklamadı ama geçtiğimiz yıl Manisa’daki araç sayısı 722.023 bin olarak kayıtlara girmiş durumda.
Bu da metropol olmayan bir şehir için oldukça büyük bir rakam.
Şehir içine giren araç sayısını, park yeri bulamayan araç sayısına oranlayamıyorum. O derece büyük.
Tabi hal böyle olunca Büyükşehir olmak kolay değil hemen bir aksiyon almak gerekir diye bizim yerimize düşünmüşler, taşınmışlar. Sadece şehir için ulaşım araçlarına bir yol yapalım. Onu da kırmızıya boyayalım. Trafik belki rahatlar demişler. 2019 yılında Kırmızı yol uygulaması hayatımıza girmiş ve yolun tek yön olması sebebi ile de yayaların kaza geçirmesine engel olamamışlar.
Bürokrasi bazen böyle işler. Kökten bir çözüm yerine var olanı değiştirip bir de üzerine iyi sonuç bekleme çaresizliğidir.
Bazı karar vericiler Manisa, çok büyüdü. Hem de batıya doğru büyüdü diye övünürken, yaşadığımız doğu kısmını unutulmuş ve batı kısmının olduğu yerde saymasına neden olmuştur. Büyükşehir olmak demek her yere eşit hizmet anlayışı değil miydi? Ben mi yanılıyorum acaba. Şehrin büyümesi bizi de mutlu eder. O nedenle karasal anlamda nereye doğru büyüyeceğinin bir önemi yoktur. Şehrin sadece batı yakasını öz evladı gibi görenleredir sözüm.
Bütün bunları yazıyorum. Çünkü Manisa Büyükşehir olduğunda aşama aşama şehir içi doğuya doğru kaydırılsaydı. Sizce, şehir içinde bu denli bir sorunu konuşuyor olur muyduk?
İşlevsiz bürokrasiler var olanı yeni fikirlerle desteklemez. Desteklenmiş olsaydı şu anda Manisa esnafı doğuya kaydırılmış olur. Araçlarını park edecek geniş alanlara sahip olurdu. Zamana yayılarak yapılmış olan şeyler kıymetlidir. O nedenle trafikten hiç şikayet etmeyin derim. Mucize de beklemeyin. Yeter ki yayalar bir kez daha kaza geçirmesin. Biliyorsunuz bu yol nedeni ile hayatını kaybedenler olmuştu.
Manisa Büyükşehir Belediyesi başkanı Ferdi Zeyrek, hem resmi hem de kendi sosyal medya hesaplarından yaptığı açıklamada, “Manisa Büyükşehir Belediyesi, katılımcı yönetim anlayışı ile şehirde gerçekleştireceği büyük değişimleri Manisalılarla birlikte belirliyor. Şehir merkezinde bulunan ve trafiği rahatlatmak amacıyla 2019 yılında yapılan Kırmızı Yol’ un geleceği üzerine düzenlenen anketle Manisalılara fikirleri sorulacak” şeklinde bir açıklama yaparak bir anket yayınladı. Bu anketle birlikte halkın da fikrini almak isteyen Ferdi Zeyrek, ortak akılla yönetilen bir şehrin daha kıymetli olacağını her defasında vurguluyor.
Kırmızı yol uygulamasının kaldırılıp kaldırılmayacağına halk oylaması karar verecek. Bu nedenle şehrin sahibi olan sizler, 8-31 Ocak tarihleri arasında www.manisa.bel.tr resmi web sitesinde yayınlanan ankete katılarak Kırmızı Yol ile ilgili tercihinizi oylamanız gerekiyor.
Oylama 31 Ocak günü son bulacak. Ben oyumu kullandım. Şimdi sıra sizlerde.
Sağlıkla Kalın.