Sonunda bu da oldu. Alfabenin bir harfinden bile polemik konusu üretildi.
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, İstanbul metrolarında M simgesinin U’ya dönüştüğünü belirten tweet attı ve tabela resmini de paylaştı.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Sözcüsü Murat Ongun ise “Simge M olarak kalacak” dedi.”
İstanbul’da Ulaştırma Bakanlığı ile Büyükşehir Belediyesi arasında raylı sistem yarışı var.
Harf tartışması da bu tatlı rekabetin sonucu.
***
Ama keşke İzmir’de de böyle bir durum olsaydı. Yani biz Ulaştırma Bakanlığı’nın yaptığı metrolarla Büyükşehir Belediyesinin yaptığı metroları yarıştırıp harf haberleri yapsaydık.
Ama öyle değil. Ne yazık ki Ulaştırma Bakanlığı’nın İzmir’de yaptığı 1 metre bile metro inşaatı yok.
İzmir’de son 20 yılda raylı sistem konusunda ciddi projeler hayata geçirildi.
Aliağa’dan Selçuk’a kadar İZBAN hattı sayesinde raylı sistemle gitmek mümkün.
Evka-3’den Üçkuyular’a kadar metro ile var. Narlıdere’ye uzatacak inşaat çalışmaları hızla ilerliyor.
Uçkuyular’dan Halkapınar’a tramvay keyfi ile ulaşılabiliyor. Alaybey’den Bostanlı’ya kadar olan hatta da tramvay hizmet veriyor
Geçen Cumartesi CHP Genel Başkanı Kemal Kılıçdaroğlu’nun katıldığı törenle bu hattı Çiğli’ye kadar uzatacak çalışmalar başladı.
İzmir Büyükşehir Belediyesi Metro’nun Buca’ya gitmesi için gerekli krediyi buldu, hatta ihaleyi bile yaptı.
Karabağlar’a metro hattı için de proje ihalesi yapılıyor
Bütün bunlar harika işler. Ama büyük bir eksik var.
Tüm büyük kentlerde raylı sistemler önce otogara gider. Ama nedense İzmir’de sona bırakıldı.
***
Aslında Metro’yu Halkapınar’a kadar uzatmak İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin öncelikleri arasındaydı.
Bu iş için gerekli proje de hazırlandı. Hatta Büyükşehir Belediyesi Halkapınar ile Otogar arasındaki Kamil Tunca Bulvarı’nın tapusunu 22 milyon lira vererek TCDD’den satın aldı.
Tam Halkapınar-Otogar Metrosu inşaatı başlayacakken, TCDD yetkilileri bölgeden hızlı tren hattı geçireceklerini ve raylı sistemin Otogar’a ulaşması sorununu bu şekilde çözeceklerini bildirdi.
Bu nedenle Büyükşehir Belediyesi de hattın yapım işinden çekildi.
Proje hazırlandı. ÇED onayı da alındı. Hat toplam 4.5 kilometreyi bulacak.
Şehitler Caddesi (Vakıflar İstasyonu) altından ve Kamil Tunca Bulvarı (Altındağ ve Çamdibi İstasyonları) altından devam ederek Otogar’da sona erecek 5 istasyonu olacak.
Ayrıca Halkapınar’da yer alan mevcut depo sahasına bağlantı yapılacak. İniş çıkışlar, asansör ve yürüyen merdiven ile gerçekleştirilecek.
İstanbul’da yapımı tamamlanan Üsküdar-Sancaktepe Metro hattındaki aç-kapa yöntemi, Halkapınar-Otogar Metro Projesi’nde de uygulanacak.
Başlangıç istasyonu olan Halkapınar İstasyonu’ndaki delme çalışmaları ise aç-kapa sisteminden farklı olarak Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu ile yapılacak.
***
İzmir’de bugün kent içinde hizmet veren raylı sistem hattı 200 kilometreye yaklaştı.
İnşaatı başlayan projelerle 250 kilometreyi aşacak.
Aliağa’dan Selçuk’a kadar raylı sistemle gitmek mümkün.
Halkapınar’dan Üçkuyular’a, Alaybey’den Mavişehir’e kadar da denizi seyrederek taramvay keyfiyle seyahat imkanı var.
Evka-3’den Üçkuyular’a kadar da metro hattı uzun yıllardır hizmet veriyor.
İzmir Metrosu Raylı Sistem yolculuğuna 18 yıl önce; 11.7 kilometre hat uzunluğu, 10 istasyon ve 45 araçla çıktı.
Bugün 20 kilometrelik hatta 17 istasyonda 182 araçlık filoyla hergün ortalama 350 bin yolcu taşınıyor.
Metroyu Halkapınar’dan Otogar’a ulaştıracak bir projenin ÇED süreci 7 yıl önce tamamlandı.
2014 yılında yatırım programına alındı ve o günün fiyatlarıyla maliyeti 3 milyar 349 milyon 379 bin TL olarak açıklandı.
Projenin 2019’da tamamlanması öngörülüyordu.
Ama bırakın tamamlanmasını, inşaatı için henüz kazma bile vurulmadı.
Halkapınar-Otogar Metrosu için 2021 yılında ise sadece 3 bin TL ayrıldı.
Elbette bu kadar parayla projenin 1 metresi bile yapılamaz.
İzmirli; Aliağa’dan Selçuk’a raylı sistemle giderken Otogar’a daha uzun süre minibüs ya da otobüsle gitmek zorunda.