Ulaşım insanoğlu için en büyük ihtiyaç. Bu ihtiyacın karşılanması için hizmet sektörü klasik yöntemlerden uzaklaşarak yapay zekanın oluşturduğu her argümanı kullanıyor. Geçmişe nazaran daha rahat seyahat edebiliyoruz. Yapılan bu seyahatlerde güvenliğimiz için alınan önlemlerin de yeterli olduğunu düşünüyorum. Karayolu ile ilgili alınan önlemler ve yapılan kamu spotları bu işe ne kadar önem verildiğini gösteriyor. Geriye, sürücülerin, bu çabayı ne kadar dikkate aldığı gerçeği kalıyor.
En güvenli ulaşımın hava yolu olduğu konusunda da birleşiyoruz. Oldukça uzun bir zaman havayolu ulaşımını kullanan biri olarak farklı düşünmediğimi belirtmek isterim.
Makine mühendisleri odasının halka açık uçak kazası istatistik raporuna göre hava yolu ile yapılan ulaşımlarda ölüm oranı 0,019 iken bu oran karayolu ulaşımı için 0,130 olarak yükseliyor. Yani bir yolculuktaki ölüm oranı hava yolunda 52,6 milyonda 1 iken karayolunda 7,6 milyonda 1’e denk geliyor.
Rakamsal verileri de bu yolla paylaşmış olduk.
Türkiye’de gerçekleşmiş en üzücü ve uçak kazası ise Middle East Airlines'a ait Beyrut-Lefkoşa-Ankara seferini yapan uçak ile Etimesgut Askeri Havaalanı'ndan eğitim uçuşu için havalanan Türk Hava Kuvvetlerine ait nakliye uçağı, 1 Şubat 1963 akşamı Ankara'nın Ulus semti üzerinde çarpışmasıydı.
1963 yılında gerçekleşen Ulus faciası, her iki uçakta bulunanların hayatlarını kaybetmesi dışında oldukça trajik bir ana da tanıklık etti. Kazanın, Ankara’nın önemli ticari ve yaşam merkezlerinden Ulus semtinde meydana gelmesi can kaybının artmasına neden olmuştur.
Yolcu uçağının deposundaki jet yakıtı yerde alev aldı. Çarptığı iş hanındaki hava gazı borularının da patlayarak tutuşmasıyla yangın hızla büyüdü. Havadaki kaza yerde de büyük bir faciaya neden oldu. Çıkan yangın, Ulus’ta günlük işleriyle ve Ramazan telaşıyla uğraşan kalabalıktakilerin de yanarak ölmesine neden oldu. Düştüğü bölgeyi tamamen bir alev topu haline getiren uçak yakıtından çıkan kara dumanlar, Ankara’nın birçok yerinden görüldü.
Kazada yolcu uçağında bulunan 11 yolcu ve 3 mürettebat, askeri uçakta bulunan 3 Türk askerî personeli ve uçakların düştükleri yerlerde bulunan 103 kişi ile beraber toplam 120 kişi ölmüştür.
O dönemde yakınlarını kaybedenler ve Ulus faciasını hatırlayan Ankara halkının acısı gazete manşetlerinde hala taze bir trajedi olarak yer alıyor.
Türkiye’deki en ilginç ve en trajik kazası olması Ankara’lıların hep hatırladığı ve vefat eden yakınlarını andıklarını bir Şubat ayı yaşıyorlar.
Vefat edenlerin büyük bölümü Cebeci Asri Mezarlığı şehitliğinde yatıyor. Bu trajik kazada, vefat edenler için Allahtan rahmet diliyorum. Ulus faciasında kaybettiklerimizin ruhları şad olsun.
Sağlıkla Kalın.